Holland of moslim? (Doorkruizen wat van toepassing is)

Een combi die voor de grote steden normaal aan het worden is. Maar als we eerlijk zijn, wanneer ben je Hollands en wanneer ben je moslim? Wat zegt de theorie en wat zeggen de mensen?

De Dikke van Dale is er heel duidelijk over, Holland houdt in: van, in, uit Holland. Als we er vanuit gaan dat Nederland Holland is, heb ik aan deze eis al voldaan. Check. Of ik daadwerkelijk als Hollands wordt gezien is een heel ander verhaal. Op het eerste gezicht met mijn bruine ogen en hoofddoek en lange rok, word ik aangezien als een allochtoon. Vaak word ik zelfs gecomplimenteerd dat ik zo goed Nederlands spreek. Totdat ik mijn naam uitspreek, Susan. Sorry? Ja, SUSAN, zeg ik dan. Een paar seconden zie ik ze vaak denken en zie ik dat er een error in hun systeem komt en vragen ze vaak, Mag ik jou iets vragen.. Tuurlijk mag dat. Waarom ben je..? Vaak kom ik dan met een simpel antwoord als, ik voel me hier goed bij of de islam ondersteunt wetenschap en vind deze combinatie fijn. En ook zeg ik vaak, als de islam me echt zou onderdrukken, denk je dat ik dan moslim zou zijn? Helaas, het enige wat ik breng is een grotere error, HOW?!

En of ik Hollands ben. Ik hou van boerenkool met worst (Wel halal dan he). Drink elke dag melk. Ik heet nog steeds SUSAN.

Moslims, islamiet of moslima, you name it. De theorie zegt hier over: Iemand die de geloofsovertuiging heeft uitgesproken en zich overgeeft aan Allah. Dit houdt in zijn geboden naleeft en de islamitische leefwijze zo goed als mogelijk naleeft. Vaak denken mensen dat dit inhoudt dat je een hoofddoek draagt en de ramadan doet. No way! Zo makkelijk gaat dat niet. Het houdt minimaal 5x per dag bidden in, kennis opdoen, 2,5% van je inkomen aan de armen geven, ja ook de Ramadan en minimaal 1x per leven naar Mekka. Maar wel in een speciale periode. Waarom? Dat onderwerp is ook weer een vak apart.

In de praktijk pakt het als volgt uit. Om 6 uur zoemt de wekker van je telefoon alsof zijn leven ervan afhangt. Sprint naar de wasbak en klaarmaken voor het ochtendgebed voordat de zon opkomt. Dit houdt in de rituele wassing waarmee je alles wast wat snel vies kan worden: Handen, onderarm, voeten, gezicht, binnenkant neus en oren. Dit gebed bestaat uit 2 gebedseenheden en elke gebedseenheid bestaat uit een reflectie: Je vraagt Allah om vergeving van wat je gedaan hebt en openbaart aan Allah jou wensen.

Leave a Reply

