Tajine goes international

Een van de eerste Marokkaanse gerechten die ik had toen ik net bekeerd was, in een ver verleden, was een echte Marokkaanse tajine. Van een échte Marokkaanse mama die 3 woorden Nederlands sprak en waar je enorm mee kon lachen. De eerste gedachte die ik had toen ik de tajine proefde was: Oh verrukkelijke tajine, waar was je altijd? Of Ya Rabb, waarom heb ik dit nooit eerder gegeten. I

De Tajine bleef me achtervolgen en met goede moed kocht ik alles om mijn eigen tajine te maken. Om me even als een echte Marokkaanse prinses te voelen met de perfecte tajineschotel. Ik vroeg aan mijn vriendin, hoe maak jij die tajine? Ze zag waarschijnlijk dat ik een echte Hollandse trien was  en antwoordde simpel: De groenten die je lekker vindt, vlees, een bouillonblokje en that’s it.

En toch is mijn tajine nooit geworden wat ik hoopte. Lekker, maar eerder een Hollandse tajine in hoeverre een tajine Hollands kan zijn.

Toch bleef ik tajine heerlijk vinden, zelf gemaakt of door anderen. Ook bleef ik experimenteren en steeds lekker, maar toch niet echt dé tajine die ik ooit voor ogen had. Lang, lang later en 3 landen verder besloot ik om weer tajine temaken.

Ik begon met uien, vlees. Mikte alle groenten erin. Bouillonblokje, schepje gember, schepje knoflookpoeder. Ik zag koriander in mijn koelkast. Half bosje erbij. Wachten, klaar, aan tafel. De eerste hap. Wauw. Mijn Marokkaanse tajine, in Egypte.

Leave a Reply

